Smitta kunden med din entusiasm!

Jag var på ett frukostmöte i morse. Det var en lockande inbjudan och ett spännande ämne. Det handlade om att gå på kurs för att bättre förstå hur vi människor reagerar i förändring. Vi var tio förväntansfyllda åhörare. Energinivån i rummet var hög. Vi pratade med varandra under tiden vi åt frukost och allt kändes bra.

Arrangören plingade i sin klocka för att markera att nu börjar själva mötet. Det som hände nu var fantastisk att vara med om.

Huvudattraktionens beteende smittade åhörarna på ett mycket negativt sätt. Vi blev tysta, det var som att någon släckte glädjens lampa. Jag minns inte så mycket av föreläsningen, men jag minns att jag inte skulle vilja ha den personen som kursledare. Vilket antiklimax!

Gör så här för att smitta med din entusiasm:

  • Le!
  • Ha ögonkontakt
  • Stå upp, använd ett aktivt kroppsspråk
  • Tänk på vilka dina första ord är. Vilken nytta har åhöraren?
  • Ställ frågor för att engagera
  • Variera ditt tempo och ditt tonläge och din röstvolym
  • Tänk på vilka avslutande ord du ska ha. Vad vill du ska hända nu? Vad konkret erbjuder du?

Så även om ditt innehåll är viktigt så är din förmåga att förmedla det ännu viktigare. Gå en kurs i presentationsteknik och kom ihåg att sälja!

Kaj Hattenhauer
Säljexpert